کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی (MBA) یک دورهٔ معتبر است که برای ارائهٔ درک جامعی از جنبههای مختلف مدیریت کسبوکار به افراد طراحی شده است و سرفصلهای متفاوتی دارد.
در طول دوره MBA دانشپذیران در طیف گستردهای از موضوعات تحقیق میکنند که آنها را با دانش و مهارتهای لازم برای برتری در دنیای تجارتِ پویا و رقابتی مجهز خواهند کرد.
مدارس کسبوکار مختلف موضوعات تخصصی مختلفی را در برنامههای MBA خود ارائه میدهند. با این حال، هنوز موضوعات مشترکی وجود دارد که باید همیشه در هنگام پیگیری این آموزش اجرایی مورد بحث قرار گیرند.
لیست ذیل 5 گرایش اصلی رشته MBA را معرفی میکند که متناسب با موضوع، دارای سرفصلهای آموزشی متفاوتی هستند.
مدیریت مالی
یکی از موضوعات اساسی که باید در طول دوره MBA یاد بگیرید، مدیریت مالی است. شما باید در مورد بودجهبندی منابع شرکت اطلاعات بیشتری کسب کنید و بدانید که چگونه بهطور موثر وجوهی را که به شما سپرده شده است، مدیریت کنید.
در این دوره با نسبتهای مالی که سودآوری، نقدینگی و کارایی را اندازهگیری میکند، آشنا میشوید.
همچنین شما ایدهٔ استفاده از نسبت بدهی، نسبت بازار و نسبت بودجهٔ سرمایه را از طریق مدیریت مالی به دست خواهید آورد.
مدیریت منابع انسانی
در این گرایش، شما یاد خواهید گرفت که چگونه یک تیم و نیروی کارِ سازمان تجاری را بهطور کلی مدیریت کنید.
شما درک عمیقتری در مورد سیاستهای کاری فعلی خواهید داشت که از رفاه کارکنان و شرکت محافظت میکند.
همچنین، مدیریت منابع انسانی میتواند به افزایش شانس جذب و حفظ کارمندان کمک کند.
در صورتی که تمرکز شما بر این موضوع باشد، تحصیل در دوره MBA گرایش منابع انسانی انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود.
مدیریت ارتباط با مشتری
هیچ کسبوکاری نمیتواند بدون مدیریت ارتباط با مشتری در بازار رقابتی دوام بیاورد. در این گرایش شما یاد خواهید گرفت که چگونه وفاداری به برند را در مشتریان فعلی خود تقویت کنید.
همچنین استراتژیهای بیشتری در مورد نحوه جذب مشتریان بالقوه برای خرید محصولات یا اشتراکِ خدمات خود خواهید آموخت.
بازاریابی
اگر میخواهید محصول نوینی ارائه یا خدمات جدیدی را راهاندازی کنید، انجام تحقیقات بازاریابی الزامی است؛ به همین دلیل مهم است که یاد بگیرید دقیقاً چگونه این نوع تحقیق را از طریق برنامه MBA انجام دهید.
این موضوع خاص MBA به شما میآموزد که چگونه دادههایی را از مشتریان فعلی و مشتریان بالقوه جمعآوری کنید که بعداً در فرآیند تصمیمگیری استفاده خواهند شد.
همین موضوع نیز از مهمترین مزایای MBA محسوب میشود.
مدیریت عملیات
مدیریت عملیات یکی دیگر از گراشهای رایج در بین لیست رشتههای MBA است. این گرایش به شما یاد میدهد که به نگرانیهای موجود در عملیات تجاری مانند کیفیت، بهرهوری، ظرفیت و همچنین زنجیره تامین رسیدگی کنید.
سرفصلهای MBA (موضوعات اصلی)
سرفصلهای MBA غالبا به ۲ دستۀ هستۀ اصلی و دروس انتخابی تقسیم میشوند که متناسب با گرایش ممکن است متفاوت باشند.
درسهای اصلی، همانگونه که از نامشان پیداست، هستۀ مرکزی این رشته هستند و شامل دروس ذیل میشوند:
مقدمهای بر حسابداری
دانشجویان میآموزند که چگونه استانداردهای حسابداری و مشوقهای مدیریتی بر فرآیند گزارشگری مالی تأثیر میگذارد.
آنها میتوانند صورتهای مالی رایج مانند صورت سود و زیان، ترازنامه و صورت جریانهای نقدی را بخوانند.
اصول و مفاهیم پایه اقتصاد
دانشجویان با تفکر اقتصادی آشنا میشوند و مبانی اقتصاد خرد از جمله عرضه و تقاضای کالاها و همچنین مفاهیم کلان اقتصادی مانند تولید ملی، اشتغال، تورم و نرخ بهره را بررسی میکنند.
مقدمهای بر امور مالی
این دوره به دانشپذیران درکی از اهمیت فناوری که سازمانها به آن وابسته هستند، میدهد. دانشپذیران بررسی میکنند که چگونه عملکرد سیستمهای اطلاعاتی به رقابتپذیری سازمان کمک میکند و فرآیند تصمیمگیری را بهبود میبخشد.
آنها مسائل پیچیدهٔ مرتبط با فناوری و نحوهٔ مدیریت آنها را بررسی میکنند. موضوعات این بخش از سرفصلهای MBA شامل مدیریت پروژه، نوآوری محصول و مدیریت تغییر است.
ملزومات رفتار سازمانی / مدیریت منابع انسانی
این دوره بررسی رفتار افراد در سازمانها را در دنیای تجارت ارائه میدهد. دانشپذیران میآموزند که چگونه فرهنگ و تغییر سازمانی بر روابط کاری درون سازمانها تأثیر میگذارد.
مفاهیم کلیدی شامل انگیزش کارکنان و سیستمهای پاداش، ارتباطات، ادراک، مدیریت تعارض، ادراک و رهبری است.
استراتژی شرکت
این دوره دانشپذیران را با اهمیت مدیریت استراتژیک آشنا میکند. آنها پیچیدگی یک محیط و پیامدهای آن را در فرآیند تصمیمگیری تجزیهوتحلیل کرده و از ابزارها و روشهایی برای تدوین استراتژی و انجام تحلیلهای عمیق صنایع و رقبا استفاده میکنند.
مفاهیم کلیدی شامل حاکمیت شرکتی، مزیت رقابتی، SWOT، برنامهریزی شرکتی، تحلیل بازار و هیئت مدیره هستند.
دروس انتخابی دوره MBA
دانشپذیران در بخش دوم سرفصلهای MBA، درسهایی را از میان مجموعهای از دروس انتخابی که موضوعاتی از کارآفرینی گرفته تا مدیریت مراقبتهای بهداشتی و مالی تا تجزیهوتحلیل تجاری را در برمیگیرند، انتخاب میکنند.
سایر موضوعات MBA شامل دادههای بزرگ (Big Data)، بازاریابی، مدیریت زنجیره تامین، رهبری، مذاکره، مدیریت برند لوکس، خردهفروشی و پایداری هستند.
این برنامه یا به یک پروژه اصلی، یک دوره کارآموزی یا پایاننامهای ختم میشود که در آن دانشپذیران، دانش، مهارتهای تحلیلی و کمّی و ابزارهای آموختهشده در طول کلاسها را ترکیب میکنند.
البته باید در نظر داشته باشید که بسته به دروس انتخابی افراد، هزینه دوره MBA نیز متغیر خواهد بود.
سرفصلهای دوره MBA به چند دسته تقسیم میشوند؟
سرفصلهای دوره MBA به 2 بخش «دروس اصلی» و «دروس انتخابی» تقسیم میشوند.
سرفصلهای اصلی دوره MBA چیست؟
مدیریت مالی، مدیریت منابع انسانی، مدیریت عملیات، مدیریت بازاریابی و مدیریت ارتباط با مشتری، سرفصلهای اصلی دوره MBA محسوب میشوند.
یک پاسخ
سرفصل های دوره mba رو خیلی دنبالش بودم تا اینجا پیداش کردم خوب بود